Regler & Betingelser
Copyright
Denne hjemmeside ejes og drives af The Color Club. Indholdet på denne side hører under forskellige juridiske rettigheder, der alle er relateret til intellektuel ejendomsret og beskyttelse af data. Alle billeder, illustrationer, logoer, tekster, layouts osv. ejes af The Color Club/eller personer der repræsenteres af The Color Club, og kan ikke på nogen måde, eller i nogen udgave eller form, anvendes, kopieres, offentliggøres, eller gøres offentlige gennem noget medie eller på anden vis, medmindre der er indgået en skriftlig aftale mellem The Color Club og den licenserede, før dette anvendes. Vi er ikke ansvarlige for indhold på andre hjemmesider, der linkes til eller fra denne side. En overtrædelse af disse rettigheder, vil betyde at overtræderen skal kompensere The Color Club/eller rettighedsholderen som repræsenteres af The Color Club for alle skader, tab og omkostninger, der måtte kunne opstå som følge af denne overtrædelse.
Disclaimer
The Color Club controller jævnligt, opdaterer og – hvis der er behov for det – redigerer fejlagtig information på denne side. Der kan dog opstå fejl.
 

Korrekte farver forbedrer dit salg

Hvorfor ser vi forskellige farver i forskellige browsere?

Google Chrome browser, Microsoft Explorer, Mozillas Firefox, og Apple´s Safari dominerer browsermarkedet på både desktops og mobile enheder. Men tilsyneladende kan de ikke blive enige om hvordan man implementerer billedfarvestyring, med eller uden brug af ICC profiler. Officielt er de alle enige om W3C standarderne, men i virkeligheden implementerer de det forskelligt.

Resultatet er, at mange virksomheder der bruger billeder i online kommunikation, oplever at kunderne ser det samme billede med forskellige farver, afhængig af deres browser og/eller platform.

Hvorfor er dette et problem?

Lad os forestille os, at en modedesignvirksomhed har designet en serie af stilarter i smukke lyse orange toner, der matcher udviklingen i tiden. Marketingsteamet har derefter produceret en række fotografier, og sammen med deres fotografer og efterbehandlingsproduktionsteam har de brugt en masse ressourcer på at få billederne perfekte med alle de rigtige farver. Nu bliver billederne implementeret på forskellige hjemmesider, e-mail-kampagner, online PDF fremvisere, og digitale skiltesystemer. Men på grund af forkert farvestyring, oplever kunderne alle billederne som klar røde i stedet for lys orange – og resultatet er, at kunderne vælger at købe fra en konkurrent i stedet.
Skærmbilledet nedenfor viser det samme billede uden sRGB ICC-profil, vist i forskellige browsere. (kunden godkendte billedets farver til venstre)

safari_chrome_icc
Et andet eksempel kunne være, at en virksomheds kommunikationsafdeling offentligjorde den nyligt fotograferede CEO på alle virksomhedens online kommunikationskanaler. Billederne, der blev taget af en professionel fotograf for at forsikre kvalitet og et oprigtig udseende af den nye CEO. Billederne blev retoucheret og farvegradueret til at se perfekte ud, med en flot og sund hudtone. Men dårlig farvestyring vil ændre det perfekte fotografi, og gøre at CEO’en ser alt for fyldig og rødlig ud, hvilket giver indtrykket af en alkoholiker i jakkesæt. Et frygteligt resultat!

Jeg er sikker på, at mit firma ikke har dette problem!

I 2016 udførte The Color Club en uvidenskabelig stikprøve på hjemmesider for 30 store internationale virksomheder inden for mode, biler, forlagsvirksomhed, og finansieringsbranchen. 29 ud af de 30 hjemmesider bruger ikke ordentlig farvestyring, og resultatet er, at deres grafik vises forskelligt i forskellige browsere. Og da vi begyndte at undersøge dybere i dette problem, opdagede vi, at mange gange var synderen ikke designeren der uploade et ikke-farvebehandlet billede, men i stedet virksomhedens CMS system, eller deres leverandør af online PDF fremvisere, og selv meget populære billedoptimering plug-ins, der bruges på mange platforme.

Men hvordan kan vi forsikre de korrekte farver?

Traditionel farvestyring er blevet brugt til at sikre korrekt farveprint i forskellige trykte medier, såsom belagt eller ubelagt papir og avisannoncer. Men i dag er flere og flere marketingskanaler ikke en fysisk reproduktion, men digital grafik på hjemmesider, bannere, e-mails, PDF fremvisere, digitale skiltesystemer, og mere.

I mange år var der ikke meget man kunne gøre ved de forskellige visuelle udseender af dine billeder på de forskellige platforme, men nu kan vi faktisk sikre, at billederne vises meget ens, uanset hvor de vises, som på en PC, Mac, mobil enhed, TV skærm, samt uanset hvilken browser der anvendes. Vi anvender blot farvestyring på alle billeder, og resultatet er tæt på en perfekt harmoni af alle farver, mellem alle platforme.

Opskriften!

Konverter alle billeder til en sRGB ICC-profil, og kontroller at billederne gemmes med profilen inkluderet. På denne måde kan alle de forskellige browsere fortolke farverne korrekt, og endda browsere på mobile enheder, som faktisk ikke understøtter farvestyring, vil egentligt formode at det viste billede er i sRGB farvespektret. Du kan downloade detaljerede instruktioner her.

De praktiske udfordringer

Når billeder uploades til hjemmesiders content management systemer (CMS), e-mail kampagne portaler, online PDF fremvisere, og andre online-værktøjer, vil disse systemer ofte skalere og konvertere billederne til at passe til platformen. I årevis har det været almindelig praksis blandt produktionsafdelinger og udviklere at skille sig af med ICC-profilen på alle billeder, for at spare et par bytes pr. billede. Og det er grunden til at mange af disse systemer som standard vil fjerne alle ICC-profiler på billederne. Så du bør kontakte din it-afdeling, udviklere eller eksterne applikationsleverandører for at sikre, at de ændrer standard systemkonfigurationerne, så ICC-profilerne bevares på alle billeder.

Teknikerene tror ikke mig!

Hvis dine designere, retouchører, programmører, udviklere, IT-team osv. ikke tror på dig, send dem venligst en kopi af The Color Club R&D Color Management rapport med komplet dokumentation og instruktionsanvisninger for ICC-profil konvertering i Adobe Photoshop, InDesign osv.

Nu ved du, hvordan du får farverne vist korrekt, på dine digitale markedsføringskanaler.

Skriv dit navn og email her og vi sender dig rapporten gratis inden for 24 timer.