Regler & Betingelser
Copyright
Denne hjemmeside ejes og drives af The Color Club. Indholdet på denne side hører under forskellige juridiske rettigheder, der alle er relateret til intellektuel ejendomsret og beskyttelse af data. Alle billeder, illustrationer, logoer, tekster, layouts osv. ejes af The Color Club/eller personer der repræsenteres af The Color Club, og kan ikke på nogen måde, eller i nogen udgave eller form, anvendes, kopieres, offentliggøres, eller gøres offentlige gennem noget medie eller på anden vis, medmindre der er indgået en skriftlig aftale mellem The Color Club og den licenserede, før dette anvendes. Vi er ikke ansvarlige for indhold på andre hjemmesider, der linkes til eller fra denne side.En overtrædelse af disse rettigheder, vil betyde at overtræderen skal kompensere The Color Club/eller rettighedsholderen som repræsenteres af The Color Club for alle skader, tab og omkostninger, der måtte kunne opstå som følge af denne overtrædelse.
Disclaimer
The Color Club controller jævnligt, opdaterer og – hvis der er behov for det – redigerer fejlagtig information på denne side. Der kan dog opstå fejl.
 

Marketing automation – Hvad er det egentligt?

Marketing automation. Som virksomhedsejer eller marketingdirektør er tanken om en daglig strøm af kvalificerede kundeleads, en af de ting drømme er lavet af. Det er den hellige gral i markedsføring, guldet for enden af ​​regnbuen. For når alt kommer til alt, er gevinsten ved at skabe en konstant strøm af kundeleads med næsten ‘nul-indsats’, mere tid med familien og vennerne, og følelsen af lykke og succes ved at kende detaljerne i sin virksomheds salg og se overskuddet vokser.

Drøm eller virkelighed

Dette mirakel værktøj findes og hedder:  marketing automation.
Nogensinde hørt om det? Det lyder som at sætte marketingindsatsen på autopilot og lade leads strømme ind! Men det kan rent faktisk lade sig gøre, dog kræver det en analytisk indsats og opsætning af de rette værktøjer til at starte med. For i modsætning til ordet ‘automatisering’, er det langt fra en automatisk proces, når man designer og udfører en automatiseringsplan. Det involverer dyb fokus, kundekendskab og nådesløs test og optimering af de kommunikationskanaler, der leverer de bedste resultater. Men for en virksomhed der er villig til at engagere sig digitalt, kan marketing automation være en virkelighed, der giver drømmende afkast.

Hvad er marketing automation?

Udtrykket marketing automation refererer til teknologi, designet til effektivt at markedsføre gennem flere digitale kanaler (såsom e-mail, sociale medier, websteder osv.) Og at automatisere sine marketingprocesser ved hjælp af kundesegmentering, kundedataintegration og kampagnestyring. Det giver virksomheden mulighed for at forbinde flere berøringspunkter, mens de plejer og konverterer potentielle kunder til kunder, og kunder til ambassadører.

Marketing automation pr. definition kan virke koldt og upersonligt og måske endda lidt spammy. Det er det dog ikke! Tværtimod er det en yderst personaliseret proces med indsamling af vigtige data om en potentiel kundes interesser og mål, så en virksomhed kan levere specifikke, skræddersyede tilbud der er målrettede og relevante. En vellykket datadrevet marketing automatiseringskampagne skaber derfor optimal kundetilfredshed og loyalitet, hvor ingen anden form for markedsføring opfattes lige så personlig.

Er marketing automation det rigtige for dig?

Lad os se på hvem marketing automation egner sig til. Større virksomheder begyndte at bruge metoden allerede i slutningen af ​​1990’erne, men nu er det det hurtigst voksende segment inden for software til automatisering af små og mellemstore virksomheder.

Tidlige brugere var primært erhvervsvirksomheder i brancher inden for fremstilling af højteknologisk software og forretningstjenester. Men i de sidste par år er alle kategorier af virksomheder begyndt at automatisere deres markedsføring ved brug af kundedata og målgruppens digitale adfærd.

De fleste brancheeksperter er enige om, at boomet i marketing automation er resultatet af de mange nye udbydere, der tilbyder serviceløsninger gennem software (SaaS). Her kan marketingfolk styre værktøjerne via en browser, snarere end at få adgang til programmer, der ofte kræver it-support. Og da teknologien sælges på abonnementsbasis, er investeringen typisk lavere og kommer fra driftsbudgetter, snarere end kapitalinvesteringer.

Er det anderledes end e-mail marketing?

Der er meget forvirring mellem e-mail-marketing og automatisering af marketing, da e-mail er en af ​​de mest almindelige metoder, der bruges til at engagere kunder. Men er det så bare en mere sofistikeret metode til at sende personlige e-mails, der beder potentielle kunder om at besøge landing pages og downloade tilbud? Nej, det er faktisk meget mere end det. Marketing automation er en fuldt integreret løsning ved hjælp af e-mail-marketing, landing pages, kampagnestyring, lead score, sociale medie værktøjer, CRM-integration og analyser. Marketing automation bruger hvert af disse værktøjer til at sikre, at hvert berøringspunkt styres, for tilsammen at skabe optimale kundekonverteringer.

E-mail er nemlig kun en kanal til kundekommunikation. Hvor marketing automation leverer dynamisk relevant indhold baseret på specifikke profiler, demografi og adfærd. Det giver desuden en marketingmedarbejder mulighed for at teste meddelelser på tværs af flere kommunikationskanaler, for at skabe engagement og segmentere potentielle kunder baseret på deres adfærd og brug af medier.

Marketing automation muliggør også rapportering med lukkede kredsløb. Når det integreres i et CRM-system, giver det mulighed for at spore og analysere kundeemner gennem hele salgsprocessen, hvilket giver indblik i de kombinerede metoder, der resulterer i den højeste Return On Investment (ROI).

Hvordan fungerer marketing automation

Marketing automation bruger teknologi til at guide potentielle kunder gennem en købstragt. I stedet for at sende en individuel besked til en person, der er interesseret i dit produkt, leveres en række meddelelser og andre engagementer for at uddanne, informere, kvalificere og lande en potentiel kunde. Landingen kan ske under automatiseringsprocessen, når en potentiel kunde er overbevist om produktets værdi.

En simpel marketing automatiseringsproces kan se sådan ud:

Trin 1:
Du besøger et websted, en blog eller et socialt medieindlæg med en invitation til at downloade en gratis guide.

Trin 2:
For at downloade guiden, skal du udfylde en kort formular med dit navn og din e-mailadresse.

Trin 3:
Du modtager en takkemeddelelse, når du har downloadet guiden med en invitation til at læse en relateret guide, der giver endnu mere detaljerede oplysninger om løsningen eller en casestudie fra en anden kunde med et lignende problem. For at få adgang til dette tilbud, udfylder du en anden kort formular, der spørger mere detaljeret om din virksomheds størrelse og din rolle i virksomheden.

Trin 4:
Når du har modtaget dette ekstra indhold, modtager en salgsrepræsentant fra virksomheden en meddelelse om, at du har taget dette næste trin og kontakter dig for yderligere hjælp til at gennemføre et salg.

Automatiseringsprocessen kan være så enkel som to eller tre trin, eller afhængigt af kompleksiteten af ​​produktet eller tjenesten, kan en serie på fem eller flere trin være nødvendige for at trække en potentiel kunde gennem hele salgstragten. De mest effektive kampagner består af flere faser af personaliserede meddelelser.

Hvad er fordelene ved marketing automation?

Marketing automation handler om optimering! En proces som enhver vækstfokuseret virksomhed bør prioritere og afsætte ressourcer til, for at få øge indtjeningen på den lange bane.

Det sparer tid

Tid er en af ​​de mest dyrebare ressourcer i enhver virksomhed. Ved at automatisere en marketingkampagne, tages en potentiel kunde trin for trin gennem købscyklussen, og kan nemt få kontakt til en sælger på ethvert trin i processen. Så i stedet for at styre ethvert individuelt kommunikationspunkt, sættes en automatiseret arbejdsgang i gang, der relaterer til de valg en potentiel kunde træffer, når de bevæger sig gennem cyklussen. Opsætningen leverer en passende mængde relevante meddelelser, med den rigtige timing, der leder kundeemner tættere på et køb.

Det leverer leads

Set fra en sælgers perspektiv, sikrer marketing automation at kundeemnerne har øjeblikkelig adgang til al information i undersøgelsesfasen. Det hjælper dem med at komme tættere på en købsbeslutning, i en bevidst rækkefølge. Så når de vælger at kontakte en salgsrepræsentant, er de oftere klar til at købe.

Og her kommer begrebet ‘lead intelligence’ til gavn. Opsætningen af marketing automation opsamler data, når den potentielle kunde bevæger sig gennem de automatiserede trin. Det  giver salgsmedarbejderen mulighed for at rangere og fokusere på de hotteste kundeemner først, samtidig med, at man undgår de svage kundeemner, der ofte tager mere tid og har en lavere konverteringsrate.

Udover at marketing automation sparer tid, vedholder det også de svage kundeemner i salgstragten og giver salgsteamet besked, hvis de kommer nærmere en købsbeslutning. Til sammenligning frigøre e-mail-marketing potentielle kunder, der ikke svarer på et antal e-mails, uden mulighed for yderligere interaktion og pleje.

Det genererer høje indtægter

Fordi automatisering sporer kunder gennem salgstragten og registrerer interaktioner gennem en række metrics i hver kampagne, giver det mulighed for at maksimere lige præcis den indsats, der genererer den højeste omsætning, og minimere dem der er ikke konverterer. Højere indtægter kan også opnås ved at automatisere krydssalg, opsalg og opfølgning af kunder.

Når man kombinerer de mest succesrige kampagnemetoder og prioriterer de mest kvalificerede kundeemner, producerer en organisation hurtigt en bedre ROI.

Marketing automation skaber værdifulde købere

En af de største fordele ved marketing automation er, at udvikle en dybere forståelse for dine kernekunder, ved at indsamle engagementsprofiler på tværs af alle kundernes berøringspunkter. Automation giver dig mulighed for at opbygge en database med statistik for disse webbesøg, blogbesøg, sociale mediebesøg, e-mail åbningsrater, whitepaper-downloads, formularindlæg, undersøgelser og salgskontakter.

Dette en-til-en-forhold giver en virksomhed mulighed for at lære mere om deres potentielle og eksisterende kunder, bevæbne dem med uvurderlige data til fremtidige marketingkampagner,  og endnu vigtigere, udvikling af ​​køber-personas. Hvis ikke du allerede har beskæftiget dig med køber-personas, vil vi opfordre dig til at downloade denne guide: Sådan oprettes køber-personas

De gyldne trin til succes med marketing automation

Marketing automation er et teknologisk værktøj, og et uundværligt intelligent software, du roligt kan investere mere tid og budget på. Værdien af investeringen måles på, hvordan softwaren bruges til at skabe mere forretning. En dedikeret strategi, baseret på kundens behov, og et solidt system til at imødekomme disse behov med personaliseret indhold, er afgørende for succes.

Sæt specifikke mål

Hvor mange kvalificerede kundeleads har vi brug for? Og hvor meget webtrafik skal der genereres, for at komme op på denne mængde kundeleads? Anbefalingen er, at starte med fastsættelsen af det ønskede antal kundeleads, og derefter definere de målinger der kræves for at nå dem.

Hvis man f.eks. har brug for 50 kvalificerede kundeleads pr. måned, kan man målrette 12.500 besøgende til at besøge en landing page. Hvis 20% af de besøgende accepterer tilbuddet, kan man forvente at 2% af de besøgende bliver til kvalificerede kundeleads.

12.500 besøgende
20% accepterer tilbud = 2.500
2% kontaktet som kundeleads = 50

Opret unikt indhold, som fænger dine potentielle kunders opmærksomhed

Relevant indhold, leveret på det rigtige tidspunkt, er afgørende for at få succes med marketing automation. Indholdet skal appellere til hver en potentiel kunde, give svar på deres udfordringer og dermed skabe et behov for konvertering. Derfor er oprettelse af køberpersonas for dine ideelle kunder afgørende, hvis du vil sikre, at det rigtige indhold matches med den rigtige person.

Skab ansvarlighed mellem marketing- og salgsafdelingen

De analyser der er tilgængelige i marketing automation, giver marketing- og salgsafdelingen mulighed for strategisk at forbedre deres processer, og holde hinanden ansvarlige for de handlinger, der skal føre til konverteringer. Og når kundeleads produceres gennem automatisering, og der etableres en klar sti gennem købscyklussen, bliver det tydeligt at se, om en kunde har haft en ordentlig opfølgning, for at salget bliver sikret. Samarbejdet mellem marketing og salgsteamet kan hermed føre salget til et nyt niveau.

Test, test, test, og test derefter igen.

Det smarte ved marketing automation er, at marketingfolk modtager en konstant strøm af data, der nemt giver dem mulighed for optimere igangværende kampagner løbende. Og da det er alle varianter af kampagnemateriale der kan gennemføre A / B-splittests, er der en hel del at vinde. Ved at der evaluere og finjustere på forskellige versioner af landing pages, Call To Action budskaber, tilbud, blog- og sociale medieindlæg og websidesider, opnår man hurtigt forbedrede resultater. Testning er en uendelig process i marketing automatisering, og de der praktiserer det, får den stærkeste konkurrencefordel.

Sådan kommer du videre

Desværre er marketing automation ikke bare en knap som kan trykkes på, og som straks driver leads til din dør. Det er dog en belønning ved den store indsats, der er værd at forfølge.

Sørg for, at du vejledes af et team af professionelle digitale marketingfolk, som ikke kun dygtige til den software du vælger, men som også forpligter sig til konstant at lære mere om dine kunder, skabe værdi gennem hvert trin i salgstragten, sætte nøjagtige mål der opfylder dine vækstbehov og udfører en high-touch metodik, der leverer nye kunder.

Vælger du at engagere dig med marketing automation, vil din virksomhed følge med den digitale virkelig som kan sikre konstant udvikling og vækst.

Vil du vide mere kontakt The Color Club: